Alternativ

Var inne och tittade lite smått bland forumen på Alternativ. Hittade då en länk till denna artikel publicerad i Metro för några dagar sedan. Mitt på sidan står det:

"Fotnot: Kaninerna som föds upp för sitt kött är inte av samma ras som de kaniner som hålls som sällskapsdjur."

Jag vill inte verka grinig men de kaninraser som föds upp för slakt är vanliga utställningsraser eller korsningar däremellan. Det finns ingen speciell köttras mig veterligen. Samma raser (från en viss vikt och uppåt) som ställs på utställnignar används också som sällskapsdjur och även till slakt.
Påståendet är en sanning med modifikation kan man säga. För de vanligaste sällskapsraserna (som man ger till barn) är dvärgraser och dessa är för små för att ge tillräckligt med kött. Jag rekomenderar ett besök hos Sveriges kaninproducenters förening.

Den här delen i artikeln är också intressant:

"Men vad säger de som har kaniner som sällskapsdjur?
Enligt Lisa Hillman på Sveriges kaninhoppares riksförbund så finns det inget större motstånd.
- Huvudsaken är att kaninen levt ett bra liv. Det är nog mest våra yngre medlemmar som kan tycka att det är fel."

Jag är inne dagligen på kanin.ifokus och du blir så gott som halshuggen ögonaböj om du ens råkar viska något om slakt, avlivning (ej pga sjukdom) eller kaninskinn. Men där är nog 90% av medlemmarna under 18 år, vilket märks mer än enbart på ovan nämnda problem. Så det är skönt att Alternativ.nu finns som en vuxen motvikt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0