Språksvårigheter

Så segt idag igen. För en gång skull vill jag sitta och plugga men jag har inga böcker till det nu eftersom jag lämnade tillbaka dem igår (folk på kö). Satte upp mig på en annan bok och den skulle lämnas tillbaka idag så har jag tur kan jag hämta den imorgon. Hann i alla fall med 2½ kapitel igår så jag har lite anteckningar som jag kan skriva rent men jag behöver verkligen läsa de där sidorna igen några gånger för att de ska fastna. För även om jag har lärt mig de här grejerna i två (?) kurser innan så blir det så knepigt när allt står på engelska och man har de svenska termerna kvar i huvudet men inte kan koppla ihop uttrycken med varandra. För övrigt har jag konstaterat att boken vi har är mer detaljerad så det finns mycket som jag inte hört talas om innan, bara för att göra det knepigare.
Men det absolut intressantaste är att jag använder vissa engelska ord så mycket annars att jag inte har en susning om vad den svenska motsvarigheten är. T.ex. randomly - efter nästan ett dygn har jag inte lyckats komma på en svenska översättning som jag är nöjd med =/


EDIT
Jo slumpmässigt är ju en översättning på randomly. Men på något sätt passade det inte riktigt in så som jag ville. Kanske skulle börja göra anteckningarna på engelska och skriva tentan på engelska likväl så har jag löst det problemet ;)

Kommentarer
Postat av: Helena Lundvqvist

....slumpmässigt....?

2008-01-29 @ 12:56:37
URL: http://www.helu76.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0