Färskost

Sitter och äter knäckebröd med jättegod färskost som jag har gjort själv. Så mycket godare än smör så jag delar med mig av "recepten:"

Låt 1 liter filmjölk rinna av i kaffefilter i några timmar eller över natten. Tillsätt ungefär 1 tsk salt till den avrunna filen.
Sedan är det bara att bestämma vad man själv vill smaksätta sin färskost med. Jag har än så länge använt dessa smaksättare.

1) pressad vitlök och lite grovmalen svartpeppar
2) paprika- och chilipulver

Kan meddela att båda två fungerar utmärkt på mackan med eller utan vanlig hårdost till. Vad man ska tänka på vid smaksättningen är att färskosten smakar bättre på mackan än vad den gör när man smakar av för att få "rätt" blandning av ingredienser. Som exempel tycker jag att osten med paprika i är förkastligt oätlig när man bara smakar på den. Men på en bit knäckebröd är den mumma!

När de här två satserna med ost är slut tänkte jag pröva andra smaksättningar och även att göra färskost på yoghurt. Ska se om jag hittar något gott och enkelt bröd som man kan baka själv på vasslen som blir över från osttillverkningen av filmjölk.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0